Sunday, 1 July 2012

KECERDASAN PELBAGAI


Teori Kecerdasan Pelbagai ini telah diperkenalkan oleh How ard Gardner (1983). Dalam kajiannya How ard Gardner mendapati `seven ways of know ing, preceiving and understanding life’. Beliau telah membuat kajian terhadap pelbagai lapisan masyarakat termasuklah kanak-kanak biasa dan istimew a, juga kelompok penduduk yang mempunyai kriteria yang istimew a (special population). Gardner juga mengatakan bahaw a kecerdasan bukanlah semata- mata diwarisi. Jika kedua-dua ibubapa dikategorikan sebagai bodoh mengikut ukuran IQ tidak semestinya anak-anak mereka juga bodoh, begitulah juga sebaliknya. Kajian terhadap kanak-kanak istimewa mendapati ada di antara muridmurid yang lemah daya ingatannya adalah dilahirkan oleh ibubapa yang kedua-duanya adalah profesional.
Dr. Roger Sperry turut menyatakan kaitan kecerdasan  dan fungsi otak manusia yang berbeza-beza mengikut perkembangan usia dan jantina individu. Otak kanan dan kiri mempunyai fungsi yang berbeza namun menurutnya manusia tidak boleh dianggap menggunakan sebelah otak sahaja.
Kecerdasan pelbagai ialah kecerdasan-kecerdasan yang ada pada setiap kita yang normal dan waras. Bagaimanapun, tahap-tahap kecerdasan ini adalah berbeza-beza antara setiap individu. Jika tahap-tahap kecerdasan yang kita ada adalah tinggi, kita bolehlah dikatakan 'hebat' atau bagus. Teori kecerdasan pelbagai boleh diaplikasikan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran secara hubungan berikut iaitu kecerdasan linguistik, kecerdasan kinestetik, kecerdasan naturalis, kecerdasan matematikal logical, kecerdasan visual & ruang, kecerdasan muzikal,  kecerdasan interpersonal, dan kecerdasan intrapersonal.
Kecerdasan verbal dan lingustik adalah kebolehan menggunakan perkataan dan bahasa. Individu yg mempunyai kecerdasan ini mempunyai kemahiran yg tinggi dalam mendengar dan biasanya ahli syarahan. Mereka berfikir dalam perkataan dan bukannya gambaran. Kemahiran mereka termasuklah mendengar, berucap, menulis, bercerita, menerangkan, mengajar, berjenaka, memahami kesilapan dan maksud perkataan, mengingati maklumat, menyakinkan orang lain melalui pandangannya, menganalisa penggunaan bahasa dan sebagainya.
Kecerdasan kinestetik adalah kebolehan mengawal pergerakan tubuh badan serta mengendalikan objek dengan baik. Individu ini boleh menyatakan atau menyerlah diri melalui pergerakan. Mereka mempunyai keseimbangan serta koordinasi mata dan tangan yang baik. Mereka mampu mengingati dan memproses maklumat melalui interaksi dengan ruang di sekeliling. Kemahiran mereka termasuklah menari, koordinasi fizikal, bersukan, eksperimen, menggunakan bahasa isyarat, membuat kraf, berlakon, menggunakan tangan untuk mencipta atau membina, dan menyatakan perasaan melalui tubuh badan.


Kecerdasan matematikal logikal adalah Kebolehan menggunakan sebab, lojik dan nombor. Individu yang mempunyai kecerdasan ini berfikir secara konseptual dan corak numerikal serta membuat perkaitan antara maklumat-maklumat yang ada. Kemahiran mereka termasuklah menyelesaikan masalah, mengkategorikan maklumat, memahami konsep abstrak dan mengaitkannya dengan konsep-konsep lain, mampu mengendalikan sebab musabab yang banyak dan panjang untuk mendapatkan kemajuan, melakukan eksperimen yang terkawal, suka menyoal, ingin tahu lebih dalam tentang kejadian-kejadian semulajadi di persekitaran, dan boleh menyelesaikan pengiraan matematik yg complex.
Kecerdasan visual dan ruang adalah kebolehan membuat gambaran secara visual. Pelajar yang mempunyai kecerdasan ini cenderung untuk berfikir secara visual dan perlu membina gambaran imej untuk mengekalkan maklumat. Mereka seronok melihat peta, carta, gambar, video dan filem. Kemahiran mereka termasuklah menyelesaikan puzzle, membaca, menulis, memahami carta dan graf, mudah mencari arah, melakar, mengecat dan mewarna, membina metafora visual dan analogi, memanipulasikan imej, membina, memasang dan merekabentuk objek, dan mentafsir imej visual.
Kecerdasan musikal adalah Kebolehan menghasilkan dan menghargai musik melalui bunyi, ritma dan corak. Mereka dengan segera akan memberi reaksi sama ada menghargai atau mengkritik apa yang mereka dengar. Kebanyakan mereka adalah sangat sensitif terhadap bunyi-bunyi persekitaran seperti loceng, cengkerik, titisan air dan sebagainya. Kemahiran mereka termasuklah menyanyi, bersiul, bermain alat muzik, mengenali corak ton, menggubah muzik, mengingati melodi, memahami struktur dan ritma muzik.
Kecerdasan interpersonal adalah Kebolehan berhubung dan memahami orang lain. Individu ini boleh melihat perkara-perkara melalui pandangan orang lain dalam usaha untuk memahami bagaimana mereka berfikir dan merasa. Mereka kadang-kadang mampu untuk merasai perasaan, niat dan memberikan motivasi kepada orang lain. Mereka adalah baik dalam mengorganisasi, walaupun kadang-kadang mereka memanipulasi orang lain. Secara umum, mereka mampu untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian dalam kumpulan serta menggalakkan kerjasama. Mereka menggunakan verbal (bercakap) dan bukan verbal (bahasa badan, hubungan mata) untuk memulakan komunikasi dengan orang lain. kemahiran mereka termasuklah melihat perkara dari perspektif berbeza, mendengar, menggunakan empati, memahami mood dan perasaan orang lain, kaunseling, bekerjasama dalam kumpulan, bermotivasi, mampu berkomunikasi secara verbal dan bukan verbal, mewujudkan kepercayaan, menyelesaikan konflik secara aman, mewujudkan perhubungan yang postitif dengan orang lain.

Kecerdasan intrapersonal adalah Kebolehan merefleksi diri dan menyedari tentang keadaan dalam orang lain. Individu ini mampu memahami perasaan dalaman, impian, perhubungan dengan orang lain, kekuatan dan kelemahan diri. Kemahiran mereka termasuklah mengenalpasti kekuatan dan kelemahan diri, merefleksi dan menganalisa diri, menyedari perasaan dalaman, keinginan dan impian, menilai corak pemikiran, memahami peranan dalam perhubungan dengan orang lain dan sebagainya.
Dengan memanfaatkan kecerdasan masing-masing. Manusia dapat menempah nama dalam bidang masing-masing. Masa depan yang cerah menjadi penyumbang utama dalam sejarah manusia dan dihormati sepanjang zaman. Kesimpulannya adalah, Garner menyedarkan kita bahawa sekiranya kanak-kanak tidak pandai dalam akademik, tidak semestinya mereka tidak cerdas. Mereka mungkin mempunyai kecerdasan kinestetik badan, dan sekiranya mereka mendapat bimbingan dan galakan, suatu hari nanti mereka pasti akan menjadi seorang anak yang berjaya dalam hidup.
  

No comments:

Post a Comment